Textielmuseum Tilburg; weven, breien, vilten, 3d-stoffen en gebruik van laser



Samen met 12 andere stylisten bezocht ik het Textielmuseum in Tilburg. Het glazen gebouw is nieuw en doet dienst als entree en centrale hal. Aan de ene kant is een restaurant met heel bijzondere banken van touw met aansluitend een buitenterras en aan de andere kant de museumwinkel met wel erg veel leuke spullen en een mooie collectie boeken. Het glazen gebouw verbind de oude gebouwen met elkaar. De foto rechts is van een uniek pand in Nederland, omdat het dak gedragen wordt door een houten constructie zonder dat er verdiepingen of draagvloeren zijn. 







Overal hangen klossen garen. Standaard wordt er wit katoengaren of linnengaren op de machines gespannen. Op aanvraag kan deze kleur worden aangepast. Het vervangen van de draad op 1 machine duurt 2 werkdagen. Veel boeken met stalen laten ontwerpen en experimenten zien. kijken en natuurlijk voelen.



Inspiratie in producten, technieken en ontwerpen. Experimenteren met kleur en materiaal en dessins.




Trend: 3d-stoffen. Er bestaan steeds meer mogelijkheden om een 3d-effect in stof te krijgen. De mogelijkheden zijn oneindig, de effecten fantastisch om te zien. Ik zie ook geborduurde vormen, los van enige ondergrond.


 Vakmanschap en creativiteit. Het textielmuseum in Tilburg, zeker een bezoek waard als je werkt met interieurstoffen of modestoffen en wanneer je inspiratie op wilt doen. Het museum heeft dit jaar nog een paar mooie tentoonstellingen op de agenda staan. Het werkt samen met designers, studenten en stylisten waardoor een heel actieve, uitdagende en inspirerende sfeer ontstaat.

Verder op mijn blog heb ik nog meer blogpost en licht ik nog enkele trends toe die ik zag in het Textielmuseum.